Mimpi atau Realiti

Friday 3 January 2014

Malam tadi, aku terjaga dari tidur lebih kurang pukul 3.00 pagi. Aku kebingungan apabila aku terjaga dalam keadaan menangis teresak-esak dan air mata membasahi pipi. Aku mengelap air mata di pipi dan cuba mengingati mimpi yang aku alami. Ya, aku mengalami mimpi buruk yang sangat menyedihkan dan memilukan hati aku. Aku beristighfar panjang dan membaca doa tidur. Aku berusaha untuk melelapkan mata dan melupakan mimpi tersebut. Entah pukul brape aku terlena kerana aku hanya terjaga bila alarm aku berbunyi pada pukul 6.20 pagi. Yang peliknya, bila bangun, aku langsung tidak berasa sedih tentang mimpi malam tadi. Biasanya kalau mimpi buruk atau mimpi yang menyedihkan, aku akan jiwa kacau sepanjang hari. Adakah aku makin kuat dalam menangani emosi? Wakaka... kelakar je statements.. Hahaha... 


Hadis riwayat Abu Qatadah ra., berkata : 
Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda : Mimpi baik (rukyah) itu datang dari pada Allah SWT dan mimpi buruk (hilm) datang daripada syaitan. Maka apabila salah seorang antara kalian bermimpi yang tidak menyenangkan hendaklah dia meludah ke sebelah kiri sebanyak tiga kali dan memohon perlindungan kepada Allah SWT daripada kejahatannya sehingga mimpi itu tidak akan membahayakannya. 

Ok la, tu je entry harini...

Have a nice day =)

2 comments:

Unknown said...

saya bukan pemikir mimpi tapi setiap mimpi buruk yg kita dapat itu perlulah menjadi peringatan kepada kita supaya berjaga2...

amalkan ayat kursi sebelum tido..dan malaikat akan datang menjaga along ketika tido... (^___^)v

Unknown said...

thanks dear =)